Ahli Keluarga Anggota Tentera Yang Terjun Dari Tingkat 3 Dedah Sesuatu Apa Yang Arwah Pernah Cakap Semasa Di Kem

BATU PAHAT – Seorang angg0ta tntera meningal dunia selepas dipercayai terjon dari tingkat tiga bangunan kediaman di sebuah kem tntera di sini pada 29 Ogos lepas.

Timbalan Ketua P0lis Daerah Batu Pahat, Superintendan Muhammad Izzudin Runggai berkata, kejadian itu mengakibatkan angg0ta tntera terbabit cdera prah pada bahagian k3pala dan dirawat di Wad Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Sultanah Nora Ismail (HSNI) di sini.

“Mngsa meningal dunia pada 2.30 petang semalam ketika masih menerima rawatan di Wad ICU itu. Bedah siasat akan diadakan hari ini bagi mendapatkan punca kemtian mngsa,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Muhammad Izzudin berkata, siasatan diteruskan daripada semua aspek untuk mengenal pasti punca mngsa mengambil tindakan sedemikian (terjun dari bangunan).

“P0lis juga akan mendapatkan kesahihan dakwaan angg0ta keluarga yang memaklumkan mngsa berkemungkinan dibvli dan did3ra ketika berada di dalam kem sebelum kejadian,” katanya.

Sebelum ini, kisah mengenai angg0ta tntera berkenaan tul4r di med1a sos1al yang turut mendakwa mngsa dibvli dan did3ra. – Bernama

Kenangan Allahyrham bersama keluarga sempena Perbarisan Tamat Latihan Perajurit Muda Tentera Darat pada Jun tahun lalu.

IPOH – Ahli keluarga Abdul Aziz Aznam, 20, angg0ta tntera yang meningal dunia selepas terjatuh dari tingkat tiga bangunan kediaman sebuah kem tntera di Batu Pahat, Johor semalam, mahu s1asatan kejadian itu dijalankan dengan adil.

Abang mngsa, Mohamad Amirulnaim Aznam, 23, berkata, mereka sekeluarga menyerahkan kepada p0lis sepenuhnya, namun meletakkan harapan tinggi agar kemtian adiknya itu terbela.

“Harap pihak-pihak yang bertanggungjawab dapat s1asat dengan betul dan telus mengikut undang-undang, biarlah ada keadilan dalam siasatan itu nanti.

“Buat masa ini, tiada apa yang boleh kami lakukan kerana tidak tahu kedudukan sebenar kejadian, jadi kami serahkan sepenuhnya kepada p0lis dan tentera untuk meny1asat,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Bandar Baru Putra, Bercham di sini hari ini.

Mohamad Amirulnaim berkata, sebelum ini, aruwah pernah menyatakan hasrat berhenti daripada berkhidmat dalam pasukan tntera kerana tidak tahan kena ‘r4gging’.

Bagaimanapun katanya, mereka menganggap ia bukan satu masalah yang serius dan menasihati aruwah untuk terus bertahan.

“Saya perasan sejak Disember tahun lepas, dia selalu cakap tak tahan duduk sana, hari-hari kena, tapi kami anggap itu perkara biasa, sehinggalah aruwah ambil keputusan untuk pulang ke rumah dan duduk di sini selama lebih enam bulan.

“Sepanjang tempoh dia di rumah, dia nampak betul-betul ceria, tolong mak dan adik beradik lain buat kerja, jadi bila dia beritahu sekali lagi yang dia nak berhenti, kami tak sampai hati dan bersetuju dengan keputusannya itu,” katanya.

Dia berkata, anak bongsu daripada tiga beradik itu pulang ke kem pada 28 Ogos lalu untuk melapor diri dan dengan harapan dapat menguruskan proses tamat perkhidmatan.

“Saya dan mak yang hantar dia sampai ke pintu kem, bila semuanya selesai kami pun pulang, tapi tak sampai 24 jam, keesokan pagi sekitar jam 3 pagi saya dapat panggilan yang adik jatuh dari tingkat tiga bangunan.

“Saya dan mak menyusul ke hospital dan ketika itu keadaan adik sungguh menyayat hati, dia dah tak sedarkan diri,” katanya.

Abdul Aziz bersama ibunya, Rohana Md Husin.

Beliau berkata, Allahyrham mula menjalani latihan pada 2018 lalu dan memang bercita-cita untuk menjadi angg0ta tntera kerana mahu mengikut jejak aruwah bapa mereka, Aznam Ariffin yang meningal dunia dua tahun lalu.

Menurutnya, sebelum kembali ke kem, aruwah menyimpan motosikal kesayangannya di dalam bilik, seolah-olah petanda dia tidak akan pulang lagi.

“Kami reda dengan kejadian ini, namun sedikit terkilan kerana kami hantar dia dalam keadaan yang sihat, tetapi pulang dengan keadaan begini pula,” katanya.

Allahyrham dijadualkan dikbumikan di Tanah Perkburan Islam Tanjung Rambutan, malam ini selepas urusan bedah siasat selesai di Hospital Sultanah Nora Ismail (HSNI), Batu Pahat, Johor.

Allahyrham Abdul Aziz menghmbus nfas terakhir pada jam 2.30 petang semalam selepas sembilan hari mendapat rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU) HSNI akibat kecderaan prah pada bahagian kepala dan badan.

Angg0ta tntera itu dipercayai bertindak terjun dari bangunan berkenaan akibat tidak tahan menjadi mngsa bvli di kem terbabit.

Menurut perkongsian laman sos1al Fcebook milik Adin Rashid, Abdul Aziz dilaporkan tidak hadir bertugas sejak enam bulan lalu sebelum diarahkan lapor diri ke kem tersebut pada 28 Ogos lalu.

Terdahulu, Timbalan Ketua P0lis Daerah Batu Pahat, Superintendan Muhammad Izzudin Rungai dilapor berkata, siasatan pihak p0lis masih diteruskan dari semua aspek untuk mengenal pasti punca mngsa mengambil tindakan sedemikian

Reaksi warganet.

Muhammad Izz Tamin – Saja nak bgtau, n4bi didik dlm hati sahabat dgn ilmu dan berperrang dgn yg z4lim, bukan z4lim sesama islam.Bila hati tu teguh dgn kasih dan sayang kpd Allah dan rasul, maka sahabat sanggup m4ti utk agama.Alhamdulillah hasil didikan itu islam pernah memerintah 2/3 dunia suatu ketika dulu.

Yatee Gee – Bila anak mengadu.. Tolong ambik cakna.. Jgn fikir biasa2.. Sbb dia da besar.. Mesti dah prepare mental sebelum pergi.. Kalau dia terus2an mengadu, bermakna dia betul2 teruk kena.. Keluarga tolong la turun padang.. Buat report.. Ambik serius aduan anak..Tapi keluarga pun mungkin tak terfikir akan jadi seteruk ni.. Bila hantar balik utk urusan berhenti.. Salam takziah.. Innalillahiwainnailahiroji’un.

Firdaus Sobri – perlu ke budaya r4gging ‘mer4gging’ ni dalam tntera..?nak terap kan ketegasan bkn dgn cara mer4gging.. smoga aruwah dicucuri rahmat.

Mohd Rizal Harun – Dlm sejarah is1am tak pernah n4bi mend3ra askrnye hingga m4ti..sepatutnye kita menjadikan t3ntera n4bi muhamad sebagai contoh..tpi budaye barat yg kita terapkan sudahnye nywa tak berdosa melayang..innalilahieainailahirojiun alfateha moga rohye tenang disana amin.

Puan Mip – Anak yg baru masuk tadika pun bila dia kata tak suka pegi sekolah, mesti ada sbb. Ibu bapa kena tahu sbb apa dia takk suka ke sekolah.

Inikan pula dh dewasa. Mesti ada sesuatu yg mengganggu emosi dia kat sana. Parents kena ambil tahu. Jgn ingat ‘biasa2’.Al-Fatihah utk aruwah.

Daniel Yusof – Nasib la masa adik aku join xda jadi camni..Allah permudahkan urusan dia.Alfatihah buat simangsa..semoga ada keadilan utknya amin.

Mcmn nak jaga negara..klu kes bvli byk sgt…kita amati semula mcmn n4bi dan sahabat nk tawan semula kota mekah…x de pun kes bvli pd tntera is1am…n4bi syg sahabat2…carilah kelompongan dlm sistem pendidikan dan ketnteraan msia…mungkin ada kelemahan yg terlepas pandang..anggap kes bvli ni terpencil sampai nnt satu ketika hanya sedikit je yg tinggal utk jd tntera.. .bngsa mlayu pun habis m4ti dek bvli …m4ti masih muda..rugi sgt.

Zola Sukri Abm – Aku paling mrah geram kalau ada kes Gini dikem tntera ..sekolah tntera..mereka ni harapan kita..mereka ni pejuang hadapan..mak ayah seronok bila anak masuki tentera ..tapi..aku tengok foto ni pun rasa marah..geram..krajaan kena ambik cakno sangat sangat..bukan satu dua kes.

Husaini Ayob – Konon latihan dlm askr tu biasa katanya..sampai m4ti kwn tu tak sempat nk perrang..yela nk kuatkan mental kan..yela nk masuk askr memang kene pij4k,d3ra,hntuk pala dinding..kan bru mental kuat btol tak? lepas kene sume tu bole la f1ght ngn enemy 1vs10 kan.

Sume tu bvllshit bg aku! try soh askr yg paling kuat mental skalipon campak die lam kandang rimau,tgok die mengelupur ke tak masa tu? sb apa? standart sifat manusia kau train mcm mana skalipon die tetap akan ada prasaan takot..tp yg menjadikan die hebat bila die mampu kawal ketakutan tu dgn keberanian die..kaedah paling baik kuatkan asas agma dalam jiwa ak rasa tu training paling mujarab 100% utk kuatkan mental,bukan cara bvli pukol memukol ni..khususnya org is1am.come on la.

Add Yum – Sepatutnya syarat masuk tntera ni lebih baik ambik yg kuat imannya,jaga solat n boleh baca quran,terutama skli hafaz quran,dgn izin allah pati akan beri kemenagan.

Siti Shahar – Redha ya…tp minta laporan khas ..kenapa bole jd mcm tu.Ingt lah kesah yg berlaku d UPNM aruah zulfarhan..Mereka yg jhat dlm askar nie patut d kenakn tindakn tegas..tudohan membunh.

Raja Hisham – Hantar anak ke tempat yng Kita pikir suatu Hari nanti boleh berbakti pada negara, namun akhir nya banyak kes meningal akibat dibvli,tolong buat sesuatu,bagi si pembvli tu baru masuk askr blom hadap musoh ko dh tunjuk tererr dengan bvli orang, tekanan si mngsa dlm latihan askr Dan tekanan akibat dibvli siapa yng tahu….al fatihah Salam takziah pada keluarga mngsa.

Sumber: sinar