Ibu Bapa Cemass, 600 Murid Sekolah Ini Wajib Swab Test Slps Cikgu Positif C0VlD, Puncaa Jangkitann Mengejutkan

Suami isteri warga asing yang sengaja menanggalkan gelang tangan Covid-19 ditahan kerana ingkar perintah kuarantin di rumah, semalam.

Pasangan berusia lingkungan 50 tahun itu ditahan polis pada 11.18 pagi selepas aduan daripada Jabatan Imigresen Labuan.

Ketua Polis Daerah Labuan, Superintendan Mohamad Farid Ahmad berkata, pasangan terbabit masuk ke Labuan melalui pintu masuk di Terminal Feri Antarabangsa Labuan pada 27 September lalu.

Katanya, mereka diperintah menjalani kuarantin pada hari yang sama sehingga 10 Oktober.

“Bagaimanapun pada 30 September lalu, pasangan terbabit ke Pejabat Jabatan Imigresen Ujana Kewangan Labuan untuk tujuan permohonan lanjut dokumen IMM13.

“Kedua-dua mereka didapati dengan sengaja menanggalkan gelang tangan kuarantin Covid-19 tanpa kebenaran daripada Jabatan Kesihatan Labuan,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Menurutnya, kedua-dua suspek ditahan dan dihadapkan ke Mahkamah Majistret hari ini bagi permohonan reman tempoh lima hari untuk siasatan lanjut.

Sementara itu, Mohamad berkata, pada hari yang sama juga, pihaknya menahan dua individu warga tempatan berusia lingkungan 30 hingga 40 tahun.

Ini kerana ingar perintah kuarantin dengan memakai gelang kuarantin Covid-19 ketika sedang bekerja di lokasi pembinaan perumahan di Kampung Sungai Bangat.

Katanya, tangkapan itu hasil maklumat penyelia di tapak pembinaan di mana kedua-dua suspek bekerja.

“Kedua-dua suspek sebelum ini masuk ke Labuan melalui pintu masuk di Terminal Feri Antarabangsa Labuan pada 27 September lalu dan telah mendapat perintah kuarantin.

“Namun kedua-dua mereka mengabaikan perintah kuarantin dan bekerja di tapak pembinaan perumahan berkenaan.

Walaupun sudah dinasihatkan oleh penyelia mereka supaya patuh arahan perintah kuarantin,” katanya.

Menurutnta, kes disiasat mengikut Seksyen 269 Kanun Keseksaan kerana perbuatan cuai yang mungkin merebakkan jangkitan apa-apa penyakit yang berbahaya kepada nyawa dan Seksyen 22 (b) Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988.

Ibu Bapa Cemass, 600 Murid Sekolah Ini Wajib Swab Test Slps Cikgu Positif C0VlD, Puncaa Jangkitann Mengejutkan

Kepala Batas: Sekolah Kebangsaan (SK) Permatang Janggus, Penaga, di sini, diarah tutupp selama lapan hari.

Ini selepas terdapat seorang guru wanita disahkan positif C0vid 19.

Arahan penutuppan itu dikeluarkan Jabatan Pendidikan Negeri Pulau Pinang (JPNPP) yang berkuat kuasa mulai hari ini.

Pengarah JPNPP, Abdul Rashid Abdul Samad berkata, penutupan sekolah dibuat bagi membendung penularan panddemik C0vid 19 daripada menjadi lebih serrius.

“Setakat ini, sekolah itu akan ditutup selama lapan hari dan sebarang keputusan lain akan dibuat.

Ini selepas kami bermesyuarat dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Buat masa ini, kami belum mendapat laporran lengkap dari SK Permatang Janggus.

Namun dimaklumkan semua murid di situ perlu menjalani ujian saringan C0vid 19, hari ini,” katanya ketika dihubungi.

Tinjauan dilakukan di luar pekarangan sekolah mendapati rata-rata ibu bapa dan penjaga menjadi cemas ketika menunggu anak mereka menjalani ujian sarringan C0vid 19.

Ibu bapa berada di sekolah terbabit selepas mereka menerima mesej melalui aplikasi WhatsApp bahawa anak mereka diarahkan melakukan ujiann berkenaan.

Ini berikutan seorang guru wanita berusia 40-an disahkan positif C0vid 19.

Guru wanita itu dilaporkan tidak sihhat ketika di sekolah sebelum dia pergi mendapatkan rawatan di hosppital di Kedah.

Difahamkan guru wanita itu adalah isteri kepada seorang ahli pollitik di Kedah yang pergi berkempen di Sabah ketika Pilihan Raya Negeri (PRN) itu, baru-baru ini.

Kira-kira 600 murid di sekolah berkenaan menjalani ujiann terbabit dan mereka diarahkan kuaranttin di rumah sementara menunggu keputusan ujjian.

“Sepatutnya, dah tau isteri tu cikgu, si suami kenalah kuarantin diri kat tempat lain. Kan dah menyusahkan orang lain” Netizen

Situasi C0vid 19 di Pulau Pinang pada ketika ini merekodkan jumlah kumullatif 144 kess dengan 137 kess semmbuh, lima kes aktiff dan dua kemattian.

Seorang bayi lelaki berusia 17 bulan adalah satu daripada dua kes terbaru disahkan positif Covid-19 di Kelantan hari ini.

“Inilah sebabnya tuan-tuan kenapa kita sepatutnya buat kuarantin wajib kepada sesiapa yang pulang dari Sabah, walaupun dikira interstate sejak awal lagi.

Tapi dek kerana mengikut nak ikutkan tembolok ahli politik, kita tak buat.

Dah terlambat baru nak terhegeh-hegeh block orang keluar masuk Sabah bermula malam ni sampai 15 October.

Menyusahkan betul lah.”

Bayi 17 Bulan Mangsa Terbaru MeninggaI

Pengarah Kesihatan Kelantan, Dr Zaini Hussin, berkata selain bayi berkenaan, seorang lagi mangsa ialah lelaki berusia 25 tahun.

Katanya kedua-dua mereka adalah kontak rapat kepada kes ke-162 di negeri Cik Siti Wan Kembang itu.

“Kes ke-163 membabitkan seorang lelaki berusia 25 tahun iaitu adik kepada kes 162.

Manakala kes ke-164 membabitkan seorang kanak-kanak lelaki berusia setahun lima bulan iaitu anak saudara kepada kes 162.

“Kedua-dua kes ini mempunyai pendedahan (kontak) kepada kes ke-162 pada 22 hingga 28 Sept iaitu sebelum mangsa ke-162 dimasukkan ke wad,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Zaini berkata, pengambilan sampel kedua-dua kes terbabit dilakukan pada 29 Sept lalu iaitu semasa saringan kontak rapat kes 162 dan disahkan positif.

Jelasnya, mangsa bagi kes ke-162 mempunyai sejarah perjalanan ke Sabah pada 19 hingga 22 Sept sebelum disahkan positif Covid-19 pada Isnin lalu.

“Bayi berkenaan kini dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu, manakala lelaki terbabit pula dirawat di Hospital Tumpat untuk rawatan lanjut.

“Aktiviti pencegahan dan kawalan sedang dilakukan oleh Pejabat Kesihatan Daerah Kota Bharu bagi mengawal rantaian jangkitan,” katanya.

Mengulas lanjut, Zaini berkata, Kelantan kini mempunyai empat positif wabak itu dan kesemua mangsa sedang dalam rawatan.

Katanya, empat kes itu dipecahkan sebagai dua kes import (Sabah) dan dua kes tempatan.

“Orang ramai dinasihatkan untuk sentiasa mematuhi SOP (prosedur operasi standard) dengan mengamalkan penjarakan fizikal.

Memakai pelitup muka semasa berada di tempat awam, elakkan bersalaman, bersentuhan dan berpelukan,” katanya.

Sumber : HMetro