Ingatkan Tentera Ni Kuat La Sangat, Baru Kena Lnggar Dah M4ti – Hiina Anggota TLDM, Raja Farah Dikecam

Sejak pagi ini tular satu rakaman dashcam di mana sebuah kereta Myvi dipandu laju dan merempvh Honda Accord yang sedang berhenti di persimpangan lampu isyarat.

Apa yang menyedihkan, pemandu Honda Accord, Mohd Rizal Buseri yang juga anggota TLDM telah meninggI dnia serta merta di tempat kjadian. Sementara pemandu Myvi, seorang wanita berusia 23 tahun pula hanya cedera ringan.

Menerusi rakaman itu, boleh dilihat bagaimana Myvi tersebut melambung sebaik merempvh sehingga menyebabkan Accord terbabit terbalik.

Pihak polis telah menahan pemandu Perodua Myvi tersebut susulan kmIangan yang berlaku di Kilometer 4 Jalan Johor Bahru – Kota Tinggi, semalam.

Seorang individu muatnaik hantaran bersifat hiinaan ke atas mngsa

Kjadian tersebut telah menarik perhatian orang ramai yang rata-rata bersimpati dengan mngsa selepas meninggalkan seorang balu dan tiga orang anak yang masih kecil.

Tidak kurang yang mengec4m pemandu wanita terbabit yang menjadi punca kehilangan ny4wa pemandu lain.

Dalam pada itu, ketika orang ramai mendoakan arwh, terdapat seorang individu memuatnaik hantaran jeIik di Twitter menghiina mngsa yang meninggI dnia.

Individu terbabit yang menggunakan ID bernama Raja Farah Sofea, dipercayai akaun palsu secara jelas merendahkan-rendahkan martabat anggota tentera.

” Ingatkan tentera ni kuat la sangat. Baru kena Ianggar dah m4ti. macam tu je frontliner. belum pape dah kiok. kah!” tulis individu terbabit.

Malah, meskipun hantaran pertama ditulisnya itu mendapat kec4man ramai, beliau dilihat memuatnaik hantaran kedua dengan kata-kata jeIik terhadap pasukan barisan hadapan negara.

” So kiranya pekerjaan army ni overrated la. orang ingat kental sangat, tapi hmmm. btw ni army dekat negara lain. kah!” tulisnya lagi.

Reaksi warganet

Sementara itu, perkongsian individu terbabit telah mendapat kec4man warganet yang nyata terkejut dengan kata-kata bersifat hiinaan terhadap anggota tentera.

” Dah kenapa? Kecewa dengan anggota tentera ke?? Cinta tak berbalas?? Panas hati punya pasal post tak pakai akal…nama dah lawa.. Orang pun cantik.. Tapi sayang TAK ADA AKAL..” tulis Rafiq

” Mana akal yang Allah bagi? Tentera tu pun manusia. Takda beza dengan manusia lain. Lagipun kena hentam kuat di bahagian seat driver ya sampai myvi tu pun terbang. Kalau takda benda baik nak cakap baik diam je” tulis Sam

” Tentera pun manusia juga akak/adik…Tiada manusia yang kebal di dunia ini….Jangan perlekeh tugas front liner..Cuba kalau akak/adik yang ada di tempat front liner…Fikir sebelum buat statement…Dah tweet akak / adik ni viral satu malaysia” komen Anep

Susulan itu orang ramai mahu pihak berkuasa menyiasat akaun wanita terbabit dan mengambil tindakan sewajarnya.

Jelas sekali kata-katanya bukan sahaja tidak menghormati pasukan tentera, malah menyinggung perasaan ahli keluarga mngsa.

Pemandu wanita positif ddah

Terdahulu Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan, Asisten Komisioner Mohd Padzli Mohd Zain berkata, ujian saringan ke atas pemandu itu mendapati dia positif ddah dan akan disiasat mengikut Sksyen 15(1)(a) Akta Ddah Berbah4ya 1952.

” Dia yang sudah ditahan turut disiasat mengikut Sksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Mohd Padzli berkata, siasatan awal pihaknya mendapati kmaIangan kira-kira 9 pagi itu berlaku apabila pemandu Perodua Myvi hilang kawalan dan melangar tembok pembahagi jalan sebelum merempvh Honda Accord dan Proton Iswara di persimpangan lampu isyarat menghala Plaza Pelangi.

KmaIangan yang berlaku di Jalan Harimau Tarum berhampiran Plaza Pelangi itu menyebabkan Mohd Rizal Buseri, 31, meninggI dnia manakala pemandu Myvi Nur Fatin Nazrah, 23, dan seorang lagi mngsa, Chang Ah May, 78, mengalami cedera ringan.

Sementara itu, netizen meluahkan rasa sedih dengan perkara yang berlaku dan mendoakan agar keluarga mngsa tabah menghadapi kejadian yang menimpa.

Mereka juga mahu pemandu Myvi dikenakan tindakan tegas kerana dipercayai tidak memiliki lesen memandu selain cukai jalan yang tamat tempoh.

Jnazah Mohd Rizal Buseri telah selamat dilebumikan petang semalam.

Difahamkan Allahyrham LK Kom Mohd Rizal Buseri seorang anggota TLDM meninggalkan seorang balu dan tiga anak yang masih kecil.

Takziah buat seluruh ahli keluarga semoga dicucuri rahmat ke atas r0hnya dan ditempatkan dikalangan yg beriman dan beramal soleh.

Kredit: king aka