Kerajaan kaji “perintah berku rungg” selepas 12 malam kepada remaja bawah 18 tahun

Kerajaan kaji “perintah berku rong” selepas 12 malam kepada remaja bawah 18 tahun – MENGENAKAN perintah berkurong kepada individu remaja bawah umur 18 tahun boleh mengurangkan mereka terjebak dengan masalah sosial terutamanya da dahh.

Pihak berkuasa kini dilapor sedang mengkaji untuk menetapkan had masa kepada mereka berada di luar rumah tanpa pemantauan orang dewasa bagi mencegah golongan muda dari aktiviti dan pengaruh negatif.

Ia antara perkara yang dibangkitkan dan dipersetujui semasa mesyuarat jemaah kabinet tentang Penghapusan Da d4h dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Satu lagi perkara penting yang dibangkitkan ialah penggubalan undang-undang bagi mencegah, mera wat dan memantau penyala hguna an bahan psych otropic seperti gamm.

Menurut Dr Wan Azizah, kerajaan mempertimbangkan “perintah berku rung” bagi anak-anak di bawah umur 18 kerana rekod menunjukkan amalan menghi sap gamm sangat serius di kalangan remaja.

“Kami sedang melihat dasar ini, yang diamalkan di Iceland. Model ini boleh kita contohi. Ia mungkin tidak mudah dilaksanakan tapi kami rasa perlu dan tentu sekali membantu mengelakkan remaja dari terlibat dengan aktiviti negatif,” katanya lapor The Star.

Di bawah Akta Perlindungan Kanak-kanak Iceland, kanak-kanak berumur bawah 12 tahun tidak dibenarkan berada di luar rumah selepas jam 8 malam kecuali bersama dengan orang dewasa.

Remaja berusia antara 13 hingga 16 dilarang berada di luar rumah selepas 10 malam kecuali mereka dalam perjalanan pulang dari aktiviti yang diiktiraf oleh pihak sekolah, organisasi sukan dan kelab-kelab remaja.

Mereka yang melang gar perintah berk urung itu akan dibawa ke balai po lis dan ibu bapa perlu mengambil anak-anak mereka.

Rata-rata netlzen menyambut baik cadangan berkenaan:

Al-Hillmi Mokhtar: Sy sokong yg ini…yg baik Kita Akan sokong…yg tak baik Kita sanggah…penyokong PH pun kena buat mcm tu jgk…jgn yg tak elok utk Islam pun nak sokong…

Thom F. Shukor: Curfew ni bagus. Salah satu pengajaran disiplin diri. Juga untuk membanteras gejala sosial diawal remaja. Kalau keluar dengan keluarga mungkin tak apa. Tapi lagi bagus kalau ibubapa pun ikut arahan tak bawak anak keluar sampai lewat malam.

Eid Elda: Setuju sgt sbb melepak kt tmn smpai mengganggu org nk tdo.. bila ditegur, kete kt lak dipecahkan cermin.. x tau nk ape nk jd ngan budak2 skg nie..

Ada juga yang mengatakan idea berkenaan ditiru dari cadangan yang pernah diketengahkan oleh pentadbiran negeri kelantan

Nazarudin Bin Ishak: aih tiru kelantan plak ke?itu hari bkn main lg mahacai2 x kire kaler semue kutuk tup tup korang nk kaji plak hahaha mmg batak idea betul pakatan harampan nih,mcm binawe sekor2😆🖕🖕🖕

M Dzul M Umar: what! kelantan nak wat bkn main khadumb2 pakatun hancing melalak… skg pakatun hancing u-turn tiru kerajaan pas kelantan puak2 korang bertepuk memuji KERAjaan pakatun! hahahahahahhahaha

Shida Sham: Bila Kelantan buat ari tu bising semua..ni tiru pulak 🤣🤣

Sumber: Milo suam

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.