Selepas Kantoi Kes Barang Kemas, Kini Terbongkar Pula Kemana Duit yg Diambil Saspex

Saya harap orang yang menyebabkan kematian Siti Nur Surya akan menerima hukuman yang setimpal.

Itu kata bapa kepada Allahyarhamah Siti Nur, 19, yang ditemui m4ti dengan kesan tetakan di Kampung Lubuk Batu, Telemong semalam.

Ismail, 58, berkata, beliau sama sekali tidak menyangka suspek yang ditahan.

Ini bagi membantu siasatan kes itu merupakan bekas rakan sekolah yang pernah berkawan rapat dengan arwah.

“Dia (suspek) sering datang ke rumah, namun sejak beberapa bulan lepas agak jarang menemui kakak (Siti Nur Surya) di rumah.

Saya benar-benar tidak sangka dengan kejadian yang menimpa,” katanya ketika ditemui pemberita di Tanah Perkuburan Islam Beladau Selat di sini, malam ini.

Dalam kejadian semalam, myat Siti Nur Surya ditemui dengan kesan tetakan pada badan serta pvtus tangan kiri di ruang tamu rumah.

Dan polis hari ini menahan seorang suspek yang merupakan seorang pelajar perempuan tingkatan enam, rakan sebaya arwah.

Sementara itu adik arwah, Nor Liyana Syuhada, 15, berkata, kali terakhir beliau berjumpa dengan kakaknya itu ialah pagi semalam sebelum pergi ke sekolah dan ketika itu kakaknya masih lagi tidur di bilik mereka.

Beliau berkata, arwah merupakan seorang yang peramah serta periang apabila bersama keluarga dan kehilangannya amat dirasai oleh mereka sekeluarga.

“Kami memang berkongsi bilik yang sama tetapi sejak minggu lepas arwah sering tidur bersendirian di ruang tamu.

Dan malam sebelum kejadian kakak sempat tidur bersama emak.

Petang tadi kami terpaksa beritahu emak yang arwah telah meninggal dunia disebabkan demam kerana bimbang kejadian ini akan menjejaskan kesihatannya,” katanya yang kelihatan hiba.

Selepas Kantoi Kes Barang Kemas, Kini Terbongkar Pula Kemana Duit yg Diambil Saspex

Remaja perempuan berusia 19 tahun yang merupakan svspek kess pemb nuhan Siti Nur Surya Ismail dipercayai menggunakan wang milik mngsa yang diambilnya untuk membayar hvtang.

Ayah Siti Nur Surya, Ismail Muda, 58, berkata, beliau dimaklumkan perkara itu ketika dipanggil polis untuk melakukan pengcaman pada semalam.

“Saya dimaklumkan individu yang menerima duit tersebut telah memulangkannya kepada polis setelah berita kematlan anak saya (Siti Nur Surya) dan penhanan svspek tersebar,r”

Katanya dalam keadaan sebakk ketika di rumah keluarganya di Kampung Beladau Kepong di sini hari ini.

Dalam pada itu, Ismail menaflkan dkwaan yang tersebar luas di media sosial k0nonnya gelang emas milik Siti Nur Surya juga dicvri svspek dalam kejadlan pada Ahad lalu itu.

Menurut beliau, arwahh anak kelima dari tujuhnya tidak memakai barangan kemas sewaktu kejadlan.

“Arwahh anak saya (Siti Nur Surya) tidak gemar pakai barangan kemas.

Saya minta warganet tidak menyebarr perkara tidak sahlh di media sosial.

“Saya terkllan macam-macam perkara tidak sahlh disebarkan sehingga mengganggu em0si ahli keluarga saya

Terutama anak bongsu (Nur Liyana Syuhada, 15) yang masih kemvrungan sehingga hari ini,” katanya.

Walaupun pemerglan Allahyarham sudah lima hari berlalu.

Namun keluarga mngsa masih tidak mampu menceritakan hal sebenar kepada ibunya, Zaini Muda, 54.

Ismail Muda, 58, berkata, beliau memang tidak sanggup lagi hendak menceritakan kejadlan sebenar menlmpa anaknya kepada isteri setiap kali ditanya ke mana Allahyrham.

“Memang isteri melihat jenzah arwahh buat kali terakhir sebelum dikebvmikan tetapi disebabkan faktor keslhatannya.

Dia cepat lvpa dan selalu bertanya di mana kakak (arwahh).

“Jadi, setiap kali ditanya, saya akan beritahu kakak sudah menlnggal di h0dspital sebab demm pans.

“Saya tidak sanggup cerita hal sebenar kerana keadaan keslhatannya yang tidak menglzinkan,”

Katanya ketika ditemui di kediaman keluarganya di Kampung Beladau Kepong di Hulu Terengganu, Khamis.

Beliau berkata, sehingga hari ini, isterinya sering kelihatan tercari-cari Allahrham yang sentiasa berada di sampingnya sebelum ini.

Selepas empat hari kjadian yang mnimpa Allahyrham Siti Nur Surya, 19, orang ramai masih tidak putus mendoakan dan mengucapkan tkziah kepada keluarga arwh.

Pastinya bapa Allahyrham, Ismail Muda, 58, antara individu yang paling terkesan.

Apatah lagi beberapa gambar Ismail dalam keadaan sayu tular dan menimbulkan rasa hiba orang ramai.

” Saya sanggup hilang harta daripada kehilangannya, kalau nywa boleh dbeli, saya sanggup berhabis harta untuk mendapatkan semula,” kata Ismail.

Begitulah harapan tinggi bapa kepada Allahyrham Siti Nur Surya, 19, terhadap anak gadisnya untuk terus menjaga ibunya, Zaini Musa, 55, yang terIntar ak1bat knser 0tak sejak dua tahun lalu.

Ismail berkata, Siti Nur Surya yang mesra dipanggil kakak adalah harapan tinggi keluarga untuk menjaga ibunya dengan sepenuh masa.

Katanya, adik-beradik arwh yang lain sudah berkeluarga menyebabkan masa untuk menjaga ibunya agak terhad.

Menurutnya, Siti Nur Surya juga menjaga ibunya dengan teliti dan setiap perkara yang dilakukan mengikut jadual waktu.

” Dia akan bagi ibunya makan, mandi, tukar lampin mengikut jadual waktu.

Malah dia tahu bagaimana untuk membuatkan ibunya tidak bosan walaupun terIntar atas katil.

” Dia tahu keadaan ibunya bagaimana dan melakukannya dengan penuh sabar.

Saya percaya tidak semua orang boleh lakukan seperti yang dia buat,”

Ismail berkata demikian ketika ditemui selepas lawatan Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita & Keluarga dan Perpaduan Nasional Terengganu, Hanafiah Mat di rumah keluarganya di Kampung Beladau Kepong di sini, hari ni.

Menurut Ismail, ketiadaan Siti Nur Surya menyebabkan dia buntu untuk mencari seseorang bagi menguruskan isterinya.

Katanya, dia akan berusaha mencari pembantu untuk menjaga isterinya tetapi perlu berhati-hati dalam perkara itu.

” Saya akan menggajikan seorang pembantu untuk menjaganya tetapi perlu buat keputusan betul dan boleh dipercayai.

” Bukannya saya perlukan seseorang yang sama sebagaimana arwh anak jaga tetapi sekurang-kurangnya ada yang mampu menjaganya,” katanya.

Ambil keputusan untuk berpindah

Ismail berkata, selepas kejadian mny4yat hati men1mpa Siti Nur Surya.

Dia mengambil keputusan untuk berpindah dan tinggal di rumah keluarganya di Kampung Beladau Kepong.

” Di sini, ramai saudara dan adik-beradik tinggal berjiran dan senang meminta bantuan apabila perlu,” katanya.

Ismail mengucapkan terima kasih kepada pelbagai pihak yang sudi menghulurkan bantuan pelbagai bentuk termasuk sokongan moral.

Dia juga mengucapkan terima kasih diatas kunjungan pendakwah bebas Ebit Lew ke rumahnya semalam.

Menurut Ismail, kehadiran pendakwah itu memberi ketenangan dan menguatkan semangatnya untuk menghadapi dugaan dan ujian Allah.

” Dia datang kira-kira 6 petang semalam. Saya mengucapkan terima kasih di atas sokongan moral beliau.

Dan ia memberi sedikit ketenangan kepada saya dan keluarga menghadapi dugaan dan ujian Allah yang berat ini,” katanya.

Tiga Kali Ibunya Tanya, Betul ke Akak yg Buat, Tapi Jawapan Saspex Sgt Mengejutkan

“Saya akan terus berdoa kakak tidak salah dan naluri ibu tetap menyatakan kakak tidak salah.

Walaupun satu dunia kata dia salah” demikian luah ibu kepada suspek bnuh Siti Nur, 19.

Dia ditemui m4ti dengan kesan tetakan di Kampung Lubuk Batu, Telemong, Hulu Terengganu Ahad lalu.

Ibu kepada dua anak ini berkata, anak sulung yang mesra dipanggil kakak merupakan anak harapannya.

Dan sangat memahami kemiskinan hidup yang dihadapi mereka sekeluarga selama ini.

Beliau yang bekerja sebagai tukang cuci berkata, kakak memang anak yang sangat baik.

Ini kerana dia tidak pernah merungut dengan kemiskinan mereka meskipun pernah terpaksa tangguhkan bayaran duit yuran sekolahnya kerana tidak ada duit.

“Kakak juga pernah menolak beberapa tawaran melanjutkan pengajian ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA).

Kerana kami tidak ada duit tetapi dia tidak pernah tunjuk tanda-tanda protes malah kakak pula pujuk saya.

Supaya jangan rasa bersalah dengan keputusan dibuatnya.

“Dia juga tidak kisah kalau terpaksa memakai baju sekolah terpakai yang disedekahkan orang ramai.

Dan pakaian harian yang dipakainya hari-hari pula kebanyakan baju dan tudung yang disedekahkan kepada kami.

Dia tidak malu walaupun mengenakan pakaian sama sahaja,” katanya ketika ditemui di kediamannya di sini hari ini.

Menurutnya, kakak yang bercita-cita menjadi guru selalu memberi semangat kepadanya.

Ini agar sentiasa kuat untuk meneruskan kehidupan yang serba kekurangan selain memberi semangat kepadanya.

Dengan berjanji yang dia akan berusaha membela nasib keluarga.

Mangsa Sendiri Ingin ke Balai

Ketika diminta menceritakan bagaimana anaknya mengambil keputusan tampil ke balai polis, dia berkata, keputusan itu bukan disebabkan dia yang memujuk.

Tetapi anak perempuannya sendiri yang mengajak ke sana.

“Saya masih ingat lagi lepas solat subuh (Isnin) iaitu kira-kira jam 6.30 petang, kakak dah tunggu dekat ruang tamu.

Dan lepas nampak saya siap solat, terus dia bagi tahu nak ke balai polis.

“Dia yang ajak saya tapi masa tu saya tak terfikir apa pun dan menurut sahaja ajakannya.

Tetapi beberapa minit selepas berjumpa dengan polis, saya diberitahu yang kakak terpaksa ditahan untuk siasatan lanjut.

“Memang agak terkejut selepas dimaklumkan, saya terus bertanyakan kakak sepanjang menemaninya di balai polis sebanyak tiga kali.

Adakah betul kakak yang buat, tapi dia jawab tak buat dan saya tahu dia tidak menipu,” katanya lagi.

Sementara itu, jiran terdekat mereka, Mohd Sabri Mohd, 52 berkata, dia sangat mengenali remaja berusia 19 tahun itu kerana membesar di hadapannya dan dia memang yakin kakak seorang anak baik.

“Kakak bukan seorang anak remaja yang liar dan dia budak baik.

Dari segi pelajaran pula saya dimaklumkan memang dia seorang pelajar pintar.

“Keluarga kakak pula walaupun susah tetapi mereka tidak pernah menyusahkan jiran tetangga dan baik dengan semua orang.

“Jadi, saya sebagai jiran yang sangat mengenalinya menganggap tohmahan netizen di laman sosial sangat melampau.

Mereka mengaitkan kemiskinan keluarga mereka antara faktor tindakan kakak,” katanya.

Dalam masa sama, beliau turut mengharapkan orang ramai agar tidak menyebarkan fitnah terhadap keluarga mereka.

Dan biarlah pihak berkuasa yang menjalankan tugas menyiasat.

“Jangan terus menghukum keluarga mereka kerana sehingga sekarang kakak masih tidak dibuktikan bersalah lagi,” katanya.