Tengku Zafrul Minta Sesuatu Pada Pihak KWSP Tentang Pengeluaran Akaun 1 Setelah Dengar Kelvhan Rakyat

KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan mengvmumkan perlncian syarat dan kaedah pengeluaran Akaun 1 esok.

Perkara itu diberitahu Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, menerusi wawancara khas yang disiarkan TV3 malam ini.

“KWSP akan umumkan esok. Sama ada perluaskan (pencarum yang dibenarkan keluar caruman Akaun 1) biar mereka umumkan.

“Saya sudah minta mereka perhalusl cadangan (pengeluaran Akaun 1) selepas mendengar keluhan dan rlntihan rakyat Malaysia selepas kita umumkan dalam Belanjawan 2021dan kita akan berusaha sebaik mungkin,” katanya.

Tengku Zafrul juga berkata, peminjam khususnya golongan B40 yang juga penerima Bantuan Prlhatin Rakyat (BPR) serta Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) serta mikro perlu memberitahu bank bagi mendapatkan m0ratorium bersasar.

Beliau berkata, kerajaan dalam Belanjawan 2021 melanjutkan bantvan m0ratorium bersasar sama ada untuk menangguhkan ansuran bulanan selama tiga bulan atau mengurangkan ansuran bulanan sebanyak 50 peratus selama enam bulan.

“Mereka perlu berhubung dengan bank dan pilih daripada dua kategori itu. Bukan hanya untuk peminjam individu tetapi juga untuk PKS mikro.

“Berdasarkan data, sebanyak 8.1 juta peminjam mempunyai jumlah pinjaman kurang daripada RM150,000,” katanya.

Reaksi Orang Ramai

Bagi lah semua orang keluarkan macam acc 2 .. Apa ingat yang kena bvang kerja ke terjejas? Yang kerja ni makan basic , kena p0tong gaji bagai , semua orang terjjas sekarang ni.

Semoga dipermudahkan. Musim2 mcm ni, memang nak pakai duit sgt.

Kenapa la tak seragam jer semua sekali, lceh nak ke bank dan sain macam-macam, lg satu KWSP bagi jer la 10,000 apa masalah nya, duit pencarum, bukan duit kerajaan, lntak la masa tua tak ads duit, yang penting skrg, dh tua nanti kerja la jaga ke?apa ke boleh je.

Sumber: bharianonline/ TV3