Berkhwin dgn laki kaya umur 68thn, 7 thn lgsung xnk sntuh aku. Akhirnya suami mengaku hnya buat aku sebagai

Foto sekadar hiasan. Kisah benar ini di kongsikan seorang wanita kami. Ikuti kisah ini di bawah semoga memberi pengajaran kepada semua. Perkahwinan dengan Zamarul (bukan nama sebenar) bukanlah perkahwinan pertama buat Aida (bukan nama sebenar), 45.

Wanita itu mengenal erti kehidupan berumah tangga sejak berumur 16 tahun lagi, malah dia sudah menimang dua cahaya mata seawal pada usia 18 tahun.

Genap usianya 36 tahun, Aida sudah berkahwin kali ketiga selepas dia bercerrai dengan suami pertama dan suami pula kedua mninggal dunia.

Bagi perkahwinan ketiga, Aida memilih seorang warga emas iaitu Zamarul, 68, selepas dia diperkenalkan dengan kakak lelaki itu.

Pada awalnya, dia tdak yakin untuk mendirikan rumah tangga dengan Zamarul.

Namun selepas dipujuk, pintu hati Aida terbuka untuk mencintai lelaki warga emas itu.

Sebulan selepas perkahwinan Aida dan Zamarul, wanita yang berasal dari negeri Pantai Timur itu mula hairan apabila suami langsung tdak menunjukkan minat untuk mendekatinya.

“Saya agak curlga apabila suami tdak langsung menyentuh saya seperti psangan yang sudah berkahwin.

Apabila ditanya, Zamarul tdak mahu menjawab dan sering mencari alasan dengan menukar topik lain.

“Selepas mengambil masa ‘Kira kira tiga bulan untuk memujuk, Zamarul akhirnya mengaku bahawa dia sudah mti pucuk dan tdak mampu menunaikan nafkah batin kepada saya,” katanya ketika ditemui baru baru ini.

Menurut Aida, dia amat tersentak dengan pengakuan suaminya itu malah berasa diri tertipu apabila Zamarul tdak pernah langsung membuka mulut memaklumkan kepadanya mengenai perkara tersebut sebelum atau selepas mereka berkahwin.

Dari segi yang lain, kata Aida, Zamarul merupakan seorang suami yang baik apabila dia tdak pernah lokek harta dan wang kepada dirinya.

Cerita Aida, sepanjang tujuh tahun perkahwinannya dengan Zamarul, dia boleh diibaratkan seperti jururawat apabila tanggungjawabnya hanya menyediakan ubat, makanan dan tempat tidur kepada suami.

Ujarnya lagi, Zamarul merupakan seorang hartawan yang memiliki banyak tanah, rumah yang disewakan dan harta peninggalan keluarganya.

“Disebabkan itu, Zamarul tdak pernah kedekut dengan saya.

Apa yang saya minta, semua akan dapat. Dia juga memberikan tanah dan sebuah rumah kepada saya.

“Zamarul juga balk budi pekerti dan tahu menjaga hati saya.

Dia juga mempunyai ilmu agama yang tinggi.
Banyak ilmu agama yang saya pelajari daripadanya terutama dari aspek pembacaan al-Quran,” katanya.

Menurut Aida, meskipun Zamarul memanjakan dengan harta, dia mengakui bahawa itu tdak cukup sebagai seorang isteri.

Katanya, ketika usia perkahwinan menjengah empat tahun, dia pernah meminta untuk bercerrai.

Namun ditolak oleh Zamarul kerana lelaki itu amat menyayanginya.

Pengakuan pAlsu

Ujar Aida, sebagai seorang isteri, dia merasa amat tertekan apabila tdak diberikan hak nafkah batin terhadapnya sehingga dia terpaksa meminta cerrai daripada Zamarul.

“Tdak boleh dinafikan, saya amat tertekan.

“Saya pernah berkahwin dua kali sebelum ini dan suami sebelumnya mampu memberi nafkah batin, namun sebaliknya ketika bersama Zamarul.

“Sudahlah saya tidal< bekerja dan hanya menjalankan tanggungjawab sebagai surf rumah.

Hak nafkah batin yang sepatutnya diberikan oleh suami telah dinafikan atas faktor dirinya yang sudah mti pucuk,” katanya yang pernah melanjutkan pelajaran dalam bidang kejuruteraan di Jepun suatu ketika dahulu.

Cerita Aida, dia pernah membawa Zamarul untuk berubat di hspital serta secara tradisional.

Namun penykit mti pucuk yang dialami suaminya itu tdak boleh dirawat.

Katanya, keadaan itu menyebabkan dia bertambah tertekan sehingga nekad untuk bercerrai dengan Zamarul ketika usia perkahwinan mereka tujuh tahun.

“Saya terpaksa menipu Zamarul bahawa telah berziina dengan lelaki lain semata mata untuk dia lepaskan saya.

Zamarul pada awalnya tdak percaya, namun selepas didesak oleh anak anaknya, dia akur dan mencerraikan saya.

“Terus terang, saya langsung tdak menyesal dengan perbuatan itu. Saya telah berfikir panjang sebelum membuat pengakuan palsu itu kepada Zamarul.

Saya berusia 45 tahun ketika itu, malah mempunyai naluri dan keinginan sebagai seorang isteri,” katanya.

SETIAP suami dan isteri mempunyai hak masing-masing yang perlu ditunaikan.

Susulan percerraian itu, Aida dicerraikan tanpa sebarang edah apabila dia langsung tdak disentuh Zamarul sepanjang tujuh tahun perkahwinan.

Cerita Aida, sewaktu prosedur percerraian, Hakim di mahkamah syariah telah memutuskan bahawa k3s cerrai tanpa edah yang dihadapi oleh dirinya jarang berlaku apabila dia mampu bertahan dalam tempoh yang begitu lama.

“Hakim terkejut apabila saya mampu bertahan sehingga tujuh tahun.

Hakim juga memaklumkan, kebiasaannya wanita yang baru berkahwin hanya akan bertahan selama beberapa bulan sahaja sekiranya suaminya mti pucuk,” katanya.
Selepas mereka bercerrai, anal< anal< Zamarul telah membuka fail di Mahkamah Syariah untuk menuntut kembali tanah dan rumah yang dihadiahkan oleh bapanya kepada Aida.
Bagaimanapun, Aida menang dalam perbicaraan itu apabila anal< anal< Zamarul gagal mengmukakan bukti kukuh sewaktu prosedur mahkamah yang mengatakan dia curaang sekali gus mereka tiada hal< untuk mendapatkan kembali tanah dan rumah itu.
Menurut Aida, dia kini bahagia dengan perkahwinan keempatnya bersama Shamsul, 69 (bukan nama sebenar) yang dikenalinya di Raub, Pahang.

Katanya, meskipun menjadi isteri kedua kepada Shamsul, lelaki yang juga bekas seorang bilal itu mampu memberikan nafkah yang diperluknnya sepanjang dua tahun perkahwinan mereka.

“Biarlah saya hina di mata anak anak Zamarul apabila mereka percaya saya curaang.

Mereka tdak tahu penderitaan saya selama tujuh tahun berkahwin tanpa diberikan nafkah batin. la amat menyeks4kan.

“Bagaimanapun, saya tahu Zamarul merupakan seorang suami yang baik. Saya tahu hati budinya.
Sedikit pun dia tdak pernah mengajar saya perkara yang tdak balk sepanjang kami berkahwin,” katanya.

Zamarul bagaimanapun telah mninggal dunia dua tahun lalu selepas diseraang penykit jantung dan drah tinggi.

Nota: Artikel ini ditulis bukan untuk mengaibkan mana mana pihak, sebaliknya hanya untuk tujuan iktibar dan pengajaran semata mata.

lni antara reaksi perhatin dari netizen untuk puan Aida.

Azhan Aziz – Nafkah batin itu keperluan tapi bukan kemestian. Cerita kehebatan seorang cikgu lelaki yang menahan nafsunya lebih 10 tahun lantaran isteri tersayang menghldap knser pangkal rahim amat menyentuh jiwa. lni lah kasih sayang.

Jika suami atau isteri memahami erti kasih syg pasti keperluan bathin itu diutamakn. Tetapi andai salah seorang tdak mampu kerana masalah ksihatan maka tolak ansur atau di tolak beransur ansur boleh difikirkan…. l

Nuri Wisniewsld — Baguslah dia berkongsi pengalaman macam ni. Memang ada orang yang pentingkan diri, desperate nak berpsangan sehingga sanggup mngsakan orang lain (secara tat langsung).

Dah mti pucuk, ada masalah ksihatan tapi tetap nak beristeri. Kalau ikhlas nak beristeri setakat nak jadi nurse dia, eloklah berterus terang dari awal (biar bakal psangan dapat buat keputusan yang sudah difikirkan terbaik). Apa pun, tahniah kepada mngsa, dapat juga bekalan dunia.

Yuma Falma — Nafkah batin tk semesti “bersama”. Layanan, sentuhan, belaian, perhatian, itu baru betul. Yang menjaga emosi suami atau isteri.

Bersama tu seminggu sekali pun ok. Emosi tu hari hari kene maintain juga. Tk tahu la macam mana orang yang boleh fikir ‘hubungan intiim’ semata2 tu baeu nafkah batin . Slah tu.

Shamsuddin Tahir — Lelaki ni kadang kadang kalau yang dah berumur tapi masih ingin berumah tangga bukan kerana ‘hubungan intiim’ semata.

Dia pikir masa dia skit nanti sekurang nye ada orang menjaga nye nanti. Ada juga lelaki yang jenis setiap hari nal< bersama, isteri pulak talc larat nk layan. Macam macam, biasa la dunia kan. Huhu

Aragon Bolex — Kebanyakan warga emas baik lelaki atau perempuan kahwin nak cari teman hidup macam jururawat ke bodyguard yang boleh jaga skit pening, makan minum biasanya.

Harapkan adik beradik dah berumur belaka. Anak anak pula tengah belajar atau bekerja duduk jauh jauh dan ada komitmen dengan famili masing masing.

Ada lebih bait, masing masing berterus terang sebelum kahwin sebab psangan tu ada hak untuk tahu dan buat keputusan sesuai kehendak masing masing sebelum.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jgn Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih
Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.