Selepas Tular Ada Tak Puas Hati Guru Gunting Rambut Pelajar, Ini Jawapan Dari Cikgu Fadli

“Apa benda anak kau rambut panjang, cikgu yang kena panggil tukang gunting ke sekolah? Kau ingat anak kau siapa? Anak raja?”-Cikgu Fadli

SHAH ALAM : Seorang guru yang juga aktivis sosial, Mohd Fadli Salleh menegur komen orang awam berhubung isu tular guru menggunting rambut pelajar sekolah.

Ujar Mohd Fadli, perkara tersebut telah termaktub dalam undang-undang sekolah dan pelajar sekolah termasuk ibu bapa perlu akur dengan peraturan yang telah ditetapkan.

“Ikut sahaja lah peraturan itu. Dah susah sangat ikut peraturan, kumpul duit banyak-banyak hantar anak sekolah swasta yang bayaran RM60,000 setahun.

Perkongsian video tersebut mendapat komen pengguna yang dipercayai seorang guru yang mempertikaikan tindakan tersebut.

Pengguna itu juga mencadangkan supaya sekolah memanggil tukang gunting untuk menggunting rambut pelajar.

Mengulas lanjut, Mohd Fadli berkata, tidak ada sebab untuk sekolah memanggil tukang gunting semata-mata untuk menggunting rambut pelajar.

Selain itu, Mohd Fadli turut memberi contoh analogi yang mengaitkan perkara tersebut dengan kesalahan melanggar peraturan jalan raya.

Ujar Mohd Fadli, perkara tersebut telah termaktub dalam undang-undang sekolah dan pelajar sekolah termasuk ibu bapa perlu akur dengan peraturan yang telah ditetapkan. – Gambar/ Media sosial/ Sinar Harian

Berikut reaksi netizan yang rata-rata menyokong pendapat yang di berikan oleh Cikgu Fadli

“Aku sebagai parent sokong hukuman tobek rambut ni. Biar pelajar serik. Berbuih dah mulut suruh potong bagi kemas, depa tetap nak berfesyen. Rasain lo!” komen Hariz

“Nasib baik cikgu mention JPJ. Kalau mention Polis Trafik tadi, tak pasal-pasal saya pun kena masuk dalam kisah ni.Mungkin ibu bapa ni peminat artis korea.Tak dapat jumpa artis korea, mereka jadikan anak mereka Korean”

” Tolong wakilkan saya boleh? .Gunting kasi jadi 100 “anak tangga”.Baru mereka kenal erti penyesalan pegi kedai gunting minta botak level No 1 sebab nak bagi hilang kesan “tangga” kat kepala.” komen Saiful

” Yg kondem cikgu sekolah gunting rambut pelajar yg DEGIL taknak ikut peraturan rambut kena kemas tu, moga anak dia merasa kena baling dgn duster oleh cikgu displin”Komen Siti

Artikel asal di Sinar Harian.